cahayahati

Tiada seindah cahaya menyuluh kegelapan..mencari diri, menilai hidup,menuju redha-NYA

10.17.2008

AIRMATA-ANUGERAH BUAT WANITA

Saat Al-Khaliq(Allah SWT) pencipata insan mencipta seorang wanita, Allah menjadikannya sangat istimewa.
Allah menciptakan bahu seorang wanita, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang lena tanpa mengerti apa-apa.

Maka diberikan wanita kekuatan supaya dapat melahirkan bayi daripada rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca si bayi itu apabila dia telah dewasa dan mula mengenal dunia.

Diberikan kekuatan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat orang disekelilingnya sudah berputus asa dan tewas.

Diberikan kesabaran dan ketabahan hati untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, sakit, penat, tanpa pernah berkeluh kesah.

Diberikan wanita perasaan tanggungjawab dan kasih sayang untuk mengasihi anak-anaknya dalam apa jua keadaan dan situasi. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Tetapi dengan sepenuh kasihsayang dia memberikan kehangatan pada anak- anak yang kedinginan mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya.

Diberikan wanita kekuatan untuk mendampingi suaminya melalui masa yang sukar dan menjadi pelindung baginya.Bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tidak terkoyak..?

Dianugerahkan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberi pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya. Walau acapkali kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

Dan akhirnya, Allah berikan wanita air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat digunakan pada masa-masa yang dia inginkan. Airmata bukan kelemahan bagi seorang wanita, kerana air mata ini adalah “air mata kehidupan.”

Jangan pernah kau biarkan airmata ibumu tumpah lantaran hatinya terluka kerna perbuatanmu..Airmata seorang ibu adalah doa buat anaknya...



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home